Pixabay Image 784350


Nasz mózg całe życie jest jak gąbka. Wciąż pochłania nową wiedzę i tworzy nowe połączenia w postaci włókien nerwowych zwanych dendrytami. Nasz mózg wciąż się rozwija. Nasza sprawność umysłu w miarę ćwiczeń i treningów wzrasta. Mózg jest jak mięsień. Jeśli go nie ćwiczymy – zamiera. Warto ćwiczyć ten mięsień, aby podnieść sprawność umysłu i cieszyć się dobrą pamięcią przez lata.
W czasopiśmie „New England Journal of Medicine” opublikowano wyniki badań, które prowadzono w Albert Einstein College of Medicine na Yeshiva University w Bronksie. Badania wykazały, że regularne czytanie, granie w gry planszowe, granie na instrumentach muzycznych, taniec zmniejsza o ponad połowę ryzyko zaburzeń pamięci.
A jak zatem podnieść sprawność umysłu?

Zadziwiające, jak proste cztery czynności należy wykonać codziennie, aby poprawić sprawność naszego mózgu:

  1. Gry strategiczne

Grając w gry strategiczne komputerowe poprawiają się nasze zdolności poznawcze.

  1. Spotkania z ludźmi

Osoby, które uczestniczą w grupach społecznych lub religijnych, które odwiedzają swoich znajomych, często rozmawiają przez telefon z rodziną i znajomymi są w mniejszym stopniu narażone na degradację mózgu.

  1. Aktywność fizyczna

Sam spacer poprawia funkcję poznawczą i znacznie zmniejsza zaburzenia funkcji poznawczych.

  1. Rozmowa

Zwykła pogawędka przez 10 minut dziennie poprawia naszą pamięć i sprawność umysłu.

Pamiętajmy, aby poprawiać sprawność umysłu każdego dnia!

Korzystny wpływ na sprawność naszego mózgu ma szybki marsz kilka razy w tygodniu, dobry sen (8 godzin) oraz uczęszczanie na różne kursy, które trenują nasz mózg, tworząc nowe połączenia – dendryty.
W naszym mózgu jest sieć dróg. Te drogi, które są najczęściej używane, stają się autostradami. Te czynności, które „jeżdżą” autostradami, to mocno zakorzenione nawyki, które podświadomie zostają uaktywnianie podczas czynności dnia codziennego. Nasz mózg korzysta z tego, co posiada. Dlatego tak ważne jest, aby podnosić sprawność umysłu, czyli uczyć mózg nowych rzeczy. Opisane wyżej wskazówki pomagają w trenowaniu naszego mózgu.
Zachęcam również do wykonywania samodzielnie ćwiczeń, które poprawiają sprawność umysłu. Poniżej zaprezentuje proste ćwiczenie, które temu służy i można je wykonać w każdej chwili.

Ćwiczenie:

Niepasujące słowa

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebny jest ołówek lub długopis. Poniżej znajdują się pogrupowane słowa. W każdej z nich jedno nie należy do tej samej kategorii. Zakreśl niepasujące słowo i uzasadnij swój wybór.

Gotowy? Działaj!
Miłej zabawy  😀 

  1. Brokuły, Marchew, Szpinak, Groszek
  2. Zegarek, Bańka, Piłka, Globus
  3. Orzeł, Wróbel, Struś, Łabędź
  4. Tenis, Ping – Pong, Polo, Siatkówka
  5. Skłócać, Gniewać, Inspirować, Rozwścieczać
  6. Alfabet Braille’a, Alfabet Morse’a, Domino, Zebra
  7. Kaczka, Komar, Wielbłąd, Nietoperz
  8. Kora, Piła, Zegarek, Ręka
  9. Rama, Pałka, But, Palec
  10. Film, Radio, Mecz, Przedstawienie
  11. Czajnik, Gwizdek, Wanna, Ptak
  12. Roślina, Rura, Mózg, Paznokieć
  13. Łyżwy, Wrotki, Nóż, Brzytwa
  14. Łódź, Ponton, Okulary przeciwsłoneczne, Korek

Podniosłeś sprawność umysłu? Świetnie. Gratuluję!
Jeśli chcesz wiedzieć jakie są poprawne odpowiedzi, to sprawdź tutaj>>.

materiał z „Zadbaj o mózg. jak sprawić by działał na pełnych obrotach.” Reader’s Digest, W-wa 2014

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *